iO helpt KNMI ook in 2024 om Nederland veilig te houden op vlak van weer en klimaat

KNMI en iO introduceren dataportaal met klimaatscenario’s

Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) breidt zijn partnership met blended agency iO in 2024 uit. iO optimaliseert de website en de klantportalen van het KNMI — die zijn immers essentieel voor havenbedrijven, waterschappen, veiligheidsregio’s, en organisaties in de luchtvaart.

KNMI en iO brengen samen actuele weersinformatie tot bij de burger

In 2022 sloegen het KNMI en iO voor het eerst de handen ineen. Sindsdien bouwen ze samen aan verschillende toekomstbestendige klantenportalen waarin gebruikers toegang krijgen tot actuele, nauwkeurige weersinformatie en andere relevante klimaatdata. Daarnaast werkt iO mee aan de doorontwikkeling van de website als visitekaartje van de organisatie.

Sinds de start van onze samenwerking leveren de teams van iO enorm veel meerwaarde. Dat doen ze niet alleen op technisch vlak, maar ze denken ook proactief mee over mogelijke antwoorden voor onze vraagstukken. We kijken uit naar wat de toekomst brengt”, vertelt Jan Dekker (Strategisch Business Manager weer- en luchtvaartmeteorologie bij KNMI).

Klimaatportaal draagt bij tot veiligheid ​

Die samenwerking wordt nu uitgebreid. Het KNMI rekent niet meer alleen op iO voor de website en de KNMI-extranetten, maar ook voor de bouw van een dataportaal dat klimaatscenario’s digitaal beschikbaar stelt. Hiermee kunnen beleidsmakers de gevolgen van klimaatverandering en extreem weer in kaart brengen — en zo beslissingen nemen om Nederland ook in de toekomst veilig, duurzaam, en bewoonbaar te houden.

Voor de klimaatscenario’s bouwden onze experts een dataplatform, dat we dit jaar verder gaan uitbreiden met datavisualisaties. Het is een project met enorm maatschappelijk belang en we zijn ontzettend trots dat we daar als iO ons steentje aan mogen bijdragen”, aldus Jaap Willem Hoogenhout (Business Development Director bij iO).

​iO is een blended agency. Wij brengen talent in marketing, technologie, content, strategie en creatie samen. Met ‘experience is everything’ als overtuiging helpen we onze klanten hun doelgroep een rijke en relevante merkbeleving te bieden. Zo konden we sterke merken als Audi, Brussels Airport, Efteling, Eneco, Fiberklaar en Worldline al helpen groeien.

Over KNMI

Sinds de oprichting in 1854 adviseert en waarschuwt het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) de samenleving om risico's op het gebied van weer, klimaat en seismologie terug te dringen en zo schade en letsel te beperken. Dankzij hoogwaardige kennis en technologie en een uitgebreid meetnetwerk draagt het KNMI bij aan de veiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en welvaart van Nederland. knmi.nl