iO en M Leuven brengen Vlaamse Meester tot leven met AI-tool

Blended agency iO geeft bezoekers M Leuven een extra historische dimensie dankzij AI-gedreven web-app

Naar aanleiding van de nieuwe overzichtstentoonstelling ‘DIERIC BOUTS. Beeldenmaker’ in M Leuven ontwikkelde blended agency iO de Boutsify-app: een rijke — fysieke én digitale — ervaring aangedreven door AI.

550 jaar terug in de tijd

‘DIERIC BOUTS. Beeldenmaker’ confronteert de vijftiende-eeuwse beeldenmaker met tegenhangers uit de vroege eenentwintigste eeuw: sportfotografen, filmmakers, game-ontwikkelaars. In M Leuven hangen en staan hun beelden zij aan zij, en die clash zorgt voor nieuwe creatieve ideeën. Nooit eerder waren zoveel werken van de Vlaamse meester uit de vijftiende eeuw te zien in zijn thuisstad. De tentoonstelling brengt bezoekers 550 jaar terug in de tijd, naar de wereld van Bouts.

De fysieke en digitale wereld blenden met AI

Maar hoe betrek je museumbezoekers van alle leeftijden in die radicale tweestrijd tussen de oude wereld van de Vlaamse Meester en de onze? In het geval van M Leuven: door ze, vanaf het moment dat ze over de drempel van het museum stappen, helemaal onder te dompelen in de wereld en het universum van Bouts. ​

iO stak daarom de museumlobby in een heus Bouts-jasje. Maar ook een digitale ervaring kon niet ontbreken, en die bouwde iO met AI in de vorm van de Boutsify-app. In die web-app laden bezoekers een foto op of nemen ze er een nieuwe. Een halve minuut later zien ze zichzelf door de ogen van de kunstenaar — in zijn eigen vijftiende-eeuwse setting. ​

Het groeiende belang van AI-technologie

De Boutsify-app is een speelse manier om de museumgangers te betrekken bij het oude universum van Dieric Bouts, maar voor veel bezoekers ook een laagdrempelige introductie in de wereld van AI. Dat is niet alleen in de marketing- en communicatiesector een relevante technologie. Ook daarbuiten wint AI elke dag aan belang, vertelt Sam De Win (Executive Creative Director bij iO): ​

“AI is voor ons geen doel op zich, eerder een middel om concrete bedrijfsproblemen op te lossen. We zetten AI al in voor vooraanstaande organisaties als NGF, Port of Antwerp-Bruges, en Länsförsäkringar, en nu dus ook voor M Leuven.”

Wil je de tool zelf ook eens proberen? Ontdek ‘m op boutsify.mleuven.be. ​ ​

Credits: ​

Client: M Leuven ​
Agency: iO ​
Client contact: Hanne Grégoire, Dries Lievens, Sofie Vermeiren, Marieke Van Cauwenberge ​
Executive Creative Director: Sam De Win ​ ​
Creative Director: Wim De Laet ​ ​
Strategy: Amber Verberckmoes ​ ​
Technology Lead AI Prompting: Stijn Bonjean, Tom Bruyneel ​ ​
Development: Amadeusz Klak, Samuel Joos ​ ​
Design: Astrid Vanwolleghem, Emilie Lippens, Lawrence Bell ​ ​
Copywriting: Toon Heylen ​ ​
Account: Elisabeth Smedts, Katrien Potters ​

Boutsify app

Praktische info

'DIERIC BOUTS. Beeldenmaker' - M Leuven, tot en met 14.01.2024 ​
www.mleuven.be/programma/dieric-bouts ​ ​

​iO is een blended agency. Wij brengen talent in marketing, technologie, content, strategie en creatie samen. Met ‘experience is everything’ als overtuiging helpen we onze klanten hun doelgroep een rijke en relevante merkbeleving te bieden. Zo konden we sterke merken als Audi, Brussels Airport, Efteling, Eneco, Fiberklaar en Worldline al helpen groeien.