Nog te weinig bedrijven beseffen dat digitale toegankelijkheid eerder een noodzaak dan een verplichting is

Organisaties moeten snel handelen op het gebied van digitale toegankelijkheid om concurrerend te blijven.

Commerciële organisaties moeten hun digitale producten en diensten tegen 28 juni 2025 toegankelijk maken volgens Europese richtlijnen. Digitale toegankelijkheid is niet alleen een wettelijke verplichting, het biedt organisaties ook sterkere klantbelevingen en concurrentievoordeel.

Ervoor zorgen dat iedereen je digitale platformen, apps en content probleemloos kan gebruiken en raadplegen: sinds 2016 moeten overheden voldoen aan de EU-richtlijn voor de toegankelijkheid van websites en -apps. ​

Tegen juni 2025 zijn commerciële organisaties dit ook verplicht. Want iedereen moet digitaal mee kunnen - ook wie een beperking als kleurenblindheid, slechthorendheid of slechtziendheid heeft. ​

Digitale toegankelijkheid brengt vele voordelen

Nog te weinig organisaties erkennen de urgentie van digitale toegankelijkheid en e-inclusie. Los van de naleving van een de wettelijke verplichting, brengt het hen veel voordeel: ze bereiken een breder publiek, verbeteren de gebruikerservaring voor iedereen, versterken hun merkreputatie en stimuleren innovatie.

• Groter bereik: Wereldwijd hebben 1,3 miljard mensen (16%) internetproblemen door beperkingen. In Europa betreft het 101 miljoen mensen (27%). In Nederland heeft 1 op de 8 een langdurige beperking, en in België heeft 25,6% (2,97 miljoen) een beperking. Toch een aanzienlijk grote groep die bedrijven niet langer links kunnen laten liggen.
  • Betere gebruikerservaring: Toegankelijkheidscriteria zoals consistente navigatie en intuïtieve interacties verhogen klanttevredenheid en loyaliteit.
  • Stimulans voor innovatie: Ontwerpen voor beperkingen leiden tot nieuwe technologieën en oplossingen die iedereen ten goede komen. Denk maar aan verlaagde stoepranden en elektrische tandenborstels die oorspronkelijk werden ontwikkeld om tegemoet te komen aan de beperking van een bepaalde doelgroep. ​

Maatschappelijke meerwaarde en merkreputatie ​

Naast regelgeving is het ethische aspect cruciaal: iedereen moet kunnen deelnemen aan de digitale samenleving. Bedrijven die dit omarmen, verbeteren hun merkreputatie en creëren een inclusieve omgeving voor zowel medewerkers als klanten, wat de loyaliteit van consumenten en de maatschappelijke waarde versterkt.

"Digitale toegankelijkheid zou geen gevolg mogen zijn van wetgeving en sancties, maar eerder een teken van morele ambitie en sociale verantwoordelijkheid." Tim Dujardin, Head of Accessibility and Frontend Developer bij iO.

Hulp bij het implementeren van digitale toegankelijkheid

Blended agency iO gaf recent een webinar die praktische handvaten rond e-accesibility ​ aanreikt aan organisaties. Organisaties die precies willen weten waar ze hun aandacht moeten leggen, kunnen ook een audit rond hun digitale toegankelijkheid aanvragen bij iO.

​iO is een blended agency. Wij brengen talent in marketing, technologie, content, strategie en creatie samen. Met ‘experience is everything’ als overtuiging helpen we onze klanten hun doelgroep een rijke en relevante merkbeleving te bieden. Zo konden we sterke merken als Audi, Brussels Airport, Efteling, Eneco, Fiberklaar en Worldline al helpen groeien.