Nieuw FAVV-portaal verbetert de digitale ervaring voor voedselbedrijven en consumenten

iO's CMS-oplossing en UX-design gidsen gebruikers naar cruciale info rond voedselveiligheid.

Hoe zorg je er als organisatie die de nationale voedselveiligheid bewaakt voor dat burgers en relevante partners altijd op de hoogte blijven? In hechte samenwerking met het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) ontwikkelde blended agency iO een portaal dat de digitale dienstverlening over voedselveiligheid aanzienlijk verbetert.

Het FAVV waarborgt een veilige voedselketen en controleert dieren- en plantengezondheid – van producent tot consument. Om zijn verschillende doelgroepen nog sneller naar relevante en cruciale informatie over voedselveiligheid te leiden, ging recent een nieuw portaal van het FAVV online. ​

Fast2Web: digitale dialoog met burger en ondernemer

Het nieuwe portaal werd door het FAVV en iO ontwikkeld binnen het Fast2Web-initiatief van FOD BOSA. Dat wil alle overheidsorganisaties en agentschappen de kans geven om burgers en betrokken partners te informeren via een online, transparant en toegankelijk portaal.

Sites voldoen aan alle wettelijke vereisten

Overheden doen hiervoor een beroep op OpenFed, de veelzijdige, meertalige CMS-oplossing op basis van Drupal. Dat ontwikkelde iO als grootste Drupal-team in de Benelux voor FOD BOSA. OpenFed focust op de Web Content Accessibility Guidelines, kortweg WCAG: het zet actief in op deze internationale richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Daarnaast volgt het ook de Europese richtlijnen voor GDPR. Zo voldoen de overheidsorganisaties die hun contentsites via het OpenFed-CMS aanmaken meteen ook aan alle wettelijke bepalingen voor overheidscommunicatie.

OpenFed-technologie voor online portaal op maat ​

Het toegewijde Drupal- en UX-team van iO werkte intensief met het FAVV samen om de OpenFed-technologie van BOSA af te stemmen op de digitale ervaring die het voedselveiligheidsagentschap zijn doelgroepen wil bieden. iO ontwerpt een designlaag die webgebruikers feilloos naar hun doel gidst en die de digitale merk- en servicebeleving uitdraagt waarvoor het FAVV staat. ​

Transparantie en toegankelijkheid als resultaat ​

Het resultaat? Een uitstekende digitale ervaring die leidt tot een grotere transparantie en toegankelijkheid voor alle belanghebbenden in de voedselketen. ​ ​

Consumenten ontdekken er in één oogopslag welke voedingswaren uit de rekken worden gehaald, krijgen waarschuwingen over voedselveiligheidskwesties of kunnen klachten indienen bij het Meldpunt voor de consument van het FAVV. ​

Producenten, distributeurs en verkopers van voedingsmiddelen en andere actoren in de voedselketen vinden vlot hun weg naar relevante, thematische informatie en sites als FoodWeb, de Ombudsdienst en de Voorlichtingscel. ​

iO blijft ook na oplevering nauw samenwerken met het FAVV. Het agency biedt trainingen aan het redactieteam van het FAVV, bespreekt regelmatig nieuwe toevoegingen en verfijningen en staat klaar bij vragen en eventuele problemen.

Het nieuwe portaal is een waardevolle bijdrage van iO aan de digitale dienstverlening van het FAVV, en toont de expertise van iO op het gebied van CMS-oplossingen en UX-design. ​

​iO is een blended agency. Wij brengen talent in marketing, technologie, content, strategie en creatie samen. Met ‘experience is everything’ als overtuiging helpen we onze klanten hun doelgroep een rijke en relevante merkbeleving te bieden. Zo konden we sterke merken als Audi, Brussels Airport, Efteling, Eneco, Fiberklaar en Worldline al helpen groeien.

Over FAVV

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) staat in voor de bewaking van de voedselketen van producent tot verbruiker. Via inspecties, bemonsteringen en analyses houdt het FAVV toezicht op de hele voedselketen: grondstoffen, landbouwbedrijven, voedingsindustrie, winkels en restaurants... Het houdt toezicht op de zelfcontrolesystemen waarmee voedselbedrijven de veiligheid van hun producten waarborgen. Het FAVV is ook bevoegd voor de controles op dierengezondheid en plantengezondheid en controleert ook de in- en uitvoer van dieren, planten en voedingsmiddelen van en naar landen buiten de Europese Unie. favv-afsca.be