Mechelen gaat 60+ Nederlandse steden achterna met Drupal voor Overheden

Stad Mechelen werkt met digitale partner iO aan een nieuwe website voor de stad. Het vernieuwde mechelen.be moet inwoners meer functionaliteiten bieden als one-stop shop voor digitale stadsdiensten. Voor de ontwikkeling vertrouwt iO op Drupal, in de vorm van een eigen opensourceproject, genaamd Drupal voor Overheden.

Stad Mechelen krijgt met de ontwikkeling van de nieuwe website een primeur: als eerste Belgische gemeente ziet de stad haar website ontwikkeld met Drupal voor Overheden. Het is een door iO ontwikkeld platform met het Drupal-CMS, gericht op de invulling van specifieke behoeften van inwoners. Met o.a. toptaken-navigatie en snelle zoekresultaten wordt elke bezoeker straks snel en efficiënt geholpen. ​

Rina Rabau Nkandu, Schepen van Communicatie - Stad Mechelen:

“Voor heel wat Mechelaars is mechelen.be hun eerste contact met ons als stad in hun zoektocht naar informatie en antwoorden op tal van vragen. Onze website is de digitale evenknie van het Huis van de Mechelaar. De Mechelaar moet er zich welkom voelen en moet er met het grootste gemak zijn of haar weg kunnen vinden. Dankzij de samenwerking met iO bouwen we aan een website die nog meer overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is zodat mensen ook online vlot geholpen worden. De vernieuwing past dan ook in ons streven om naast een fysieke, ook een nog digitalere stad te zijn. Al zullen onze online bezoekers wel nog even geduld moeten hebben om naar de vernieuwde website te surfen. De volledige make-over van de website zal rond zijn begin 2025.”

Met Drupal voor Overheden is iO niet aan haar proefstuk toe. In Nederland kozen al meer dan 60 steden voor zo'n website, zoals Rotterdam, Amersfoort, Haarlem, en Breda. Ze kunnen gebruik maken van de uitgebreide, interne community van iO die de technologie steeds verder ontwikkelt.

Tom Van Mierlo, Strateeg en partner bij iO, over de komst van het nieuwe mechelen.be:

“Dankzij Drupal voor Overheden bezorgen we straks ook Stad Mechelen de beste digitale dienstverlening. Ons werk voor meer dan 60 Nederlandse gemeenten heeft ons geholpen om dit opensourceproject steeds verder te ontwikkelen. Mechelen vertegenwoordigt onze intrede op de Belgische markt. Als hun vaste partner gaan we ongetwijfeld nog veel meer realiseren.”

De vernieuwde website is het resultaat van een hechte samenwerking tussen iO, Stad Mechelen, en hoofdaannemer Eviden. ​

Photo credits: (c) Visit Mechelen - Aikon

iO is een blended agency. Wij helpen klanten zoals ​ Proximus, De Nationale Loterij, Audi, Brussels Airport om volledige merkervaringen van begin tot eind duurzaam vorm te geven en te verbeteren. Door de juiste expertise – strategie, creatie, technologie, marketing en data – slim te combineren, en actief samen te werken met onze klanten. Zo boeken we de digitale vooruitgang die klanten, gebruikers en mensen in deze tijden van een merk verwachten. ​

​iO (voorheen Intracto Group) werd opgericht in 2005 en opereert lokaal en internationaal in opdracht van bedrijven, organisaties en overheden in België, Nederland, Zweden, Denemarken en Bulgarije. ​​​iodigital.com