iO wint twee Esprix Awards met historische podcast campagne voor Kamp Amersfoort

De Esprix is de vakprijs voor creativiteit met aantoonbaar resultaat.

Podcast campagne ‘De Verdwenen SS’er’ van Kamp Amersfoort en blended agency iO is gisteravond twee keer in de prijzen gevallen bij de Esprix Awards. Deze wonnen zij in de categorieën Smart Budget (zilver) en Charity & Not for Profit (brons). ​ ​

In de podcast gaan podcastmaker Jordy Hubers en Floris van Dijk, Hoofd Onderzoek van het Nationaal Monument Kamp Amersfoort, op zoek Walter Heinrich. Oorlogsmisdadiger, massamoordenaar, kampcommandant. En spoorloos verdwenen. Nog vóór het einde van de oorlog. ​

"Deze podcast is één van de beste branded podcasts die we ooit hebben gemaakt. We hebben bijgedragen aan de geschiedschrijving door een onbekende oorlogsmisdadiger een 'gezicht' te geven.” - Jordy Hubers, Podcast Creative iO

‘De Verdwenen SS’er’-campagne was het antwoord op de vraag hoe meer mensen te interesseren waren in een bezoek aan het museum. Want hoewel er 47,000 mensen gevangen zaten, was Kamp Amersfoort niet altijd één van de eerste Nederlandse kampen die mensen te binnen schoot. De resultaten spreken voor zich.

“We hebben een podcasthit geproduceerd waar honderdduizenden luisteraars in totaal meer dan 900.000 keer naar de podcastafleveringen hebben geluisterd. Nederlandse media hebben massaal over de podcast bericht, waaronder het NOS Achtuurjournaal. Daarmee hebben we ook miljoenen mensen weten te bereiken. En als hoogtepunt: de podcast heeft enorm bijgedragen aan een toename van museumbezoekers van wel 30% sinds de livegang van de podcast. Hier zijn we met elkaar enorm trots op, en het bewijst dat je met een uniek en inhoudelijk verhaal enorme impact kunt maken als merk." - Jordy Hubers, Podcast Creative iO

De branded podcast is één van de diensten die iO verleent om op een krachtige manier verhalen over te brengen, al dan niet als onderdeel van een bredere campagne of boodschap. De agency heeft een eigen in-house podcast studio en maakte al eerder podcasts voor onder andere ABN Amro, UWV en KPMG.

Over de Esprix Awards ​
De Esprix is de vakprijs voor creativiteit met aantoonbaar resultaat, oftewel: creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken. De juryleden komen uit alle uithoeken van het vak.

iO is een blended agency. Wij helpen klanten zoals Audi, Brussels Airport, Efteling en Eneco om volledige merkervaringen van begin tot eind duurzaam vorm te geven en te verbeteren. Door de juiste expertise – strategie, creatie, technologie, marketing en data – slim te combineren, en actief samen te werken met onze klanten. Zo boeken we de digitale vooruitgang die klanten, gebruikers en mensen in deze tijden van een merk verwachten.

iO (voorheen Intracto Group) werd opgericht in 2005 en opereert lokaal en internationaal in opdracht van bedrijven, organisaties en overheden in België, Nederland, Zweden, Denemarken en Bulgarije. ​iodigital.com

Jean-Paul Absil

Client Director - Campus Utrecht, iO