4 op 10 Belgen zijn digitaal kwetsbaar

Blended agency iO zet in op e-inclusie.

41% van de Belgen tussen 16 en 74 jaar heeft geen digitale basisvaardigheden of gebruikt het internet nooit. Hoog tijd dat bedrijven en overheden een versnelling hoger schakelen op vlak van e-inclusie, stelt blended agency iO.

41% van de Belgen digitaal vooruithelpen met e-inclusie

Wie digitaal achterophinkt, valt in het dagelijkse leven op veel vlakken uit de boot. De kloof is groot: uit nieuwe cijfers van Statbel blijkt dat 41% van de Belgen tussen 16 en 74 jaar digitaal kwetsbaar is. Zij hebben geen of onvoldoende digitale vaardigheden of beschikken niet over een internetverbinding, smartphone of laptop. ​

Blended agency iO gaat de strijd aan tegen die kwetsbaarheid en doet dat door digitale omgevingen te ontwerpen voor mensen van vlees en bloed, vertelt David De Block, Public Services Director bij iO:

“Technologische vooruitgang moet hand in hand gaan met e-inclusie. En dat betekent: er bij het ontwerpen van uitgaan dat niet iedereen je site of app optimaal en digitaal vaardig gebruikt. Dus moet je al je klanten continu over hun online-ervaring bevragen – ook zij die kwetsbaar zijn.”

Meer digitale ongeletterdheid: slecht nieuws voor bedrijven

De Europese Commissie stelde in Europa’s digitale decennium een ambitieus streefdoel: tegen 2030 moet 80% van de volwassen Europese bevolking digitale basisvaardigheden hebben. ​

Om dat te bereiken hebben we nog een lange weg af te leggen. In 2021 had namelijk 39% van de Belgen lage of geen digitale vaardigheden. Met een stijging van meer dan 10% ten opzichte van een vorige meting was dat historisch hoog. In 2023 hebben we dit voor een deel goedgemaakt: het percentage zakte tot 35%. ​ ​

Voor alle duidelijkheid: digitaal minder of ongeletterde mensen zijn niet dom. Wél gaat de technologische evolutie zo snel dat velen haar niet meer kunnen bijhouden. Digital native wordt zo over een paar jaar digital by effort. En dat is slecht nieuws voor bedrijven: wie online niet toegankelijk genoeg is, riskeert een groot deel van zijn klanten te verliezen. ​ ​

Om digitaal kwetsbare personen te (blijven) bereiken, is het cruciaal dat organisaties en overheden inzetten op e-inclusie. Niet om hun positieve imago op te poetsen, maar vooral om betere klantervaringen te bieden die op hun beurt tot betere business leiden in alle sectoren.

Digitale toegankelijkheid: verplicht vanaf juni 2025 ​ ​

In juni 2025 wordt de European Accessibility Act van kracht. Vanaf dan zijn organisaties dus bij wet verplicht om aandacht te hebben voor digitale toegankelijkheid. Dé gelegenheid om je online omgeving e-inclusiever te maken. ​

Als jij je online omgeving ontwerpt voor mensen die – door visuele of andere beperkingen – apps en sites moeilijker toegankelijk vinden, komt dat al je bezoekers ten goede, suggereert David De Block

“Wereldwijd zijn er 1.85 miljard mensen met een beperking, en 71% van hen klikt weg van websites die ze moeilijk kunnen gebruiken. Daarin zit voor commerciële bedrijven, non-profits en overheidsinstanties een enorm potentieel. Bij iO werken we aan producten en diensten voor iedereen door verbeteringen te maken op drie domeinen: gebruikerservaring, servicedesign, en change management.”

Online webinar: E-inclusie: hoe je niemand digitaal achterlaat

12 maart 2024, 11:00 - 12:00 uur

In deze webinar toont David De Block, Public Services Director bij iO hoe je kleine verbeteringen een enorme impact kunnen hebben op e-inclusie.
Meer info en registratie

​iO is een blended agency. Wij brengen talent in marketing, technologie, content, strategie en creatie samen. Met ‘experience is everything’ als overtuiging helpen we onze klanten hun doelgroep een rijke en relevante merkbeleving te bieden. Zo konden we sterke merken als Audi, Brussels Airport, Efteling, Eneco, Fiberklaar en Worldline al helpen groeien.

iO werd opgericht in 2005 en opereert lokaal en internationaal in opdracht van bedrijven, organisaties en overheden vanuit onze verschillende campussen in België, Nederland, Zweden, Denemarken en Bulgarije. iodigital.com

David De Block

Public Services Director, iO